readingmalopolska.pl

Blog tematyczny o biznesie, marketingu, pracy oraz o rozwoju osobistym.

MarketingRozwój osobisty

Marketing afiliacyjny – na czym polega jego specyfika?

Marketing afiliacyjny – na czym polega jego specyfika?

Marketing afiliacyjny to pojęcie, z którym od niedawna spotykamy się coraz częściej. Pewnym zaskoczeniem może okazać się jednak odkrycie, że nie jest to wcale termin nowy. Co warto więc wiedzieć na jego temat i kiedy można liczyć na to, że marketing afiliacyjny okaże się rozwiązaniem, które przyniesie nam duże zyski?

Marketing afiliacyjny – próba definicji

Marketing afiliacyjny, nazywany też partnerskim, jest szczególnym rodzajem modelu biznesowego. Z perspektywy reklamodawcy jest szansą na dotarcie z produktem lub usługą do nowych odbiorców poprzez wykorzystanie kogoś, kto będzie go polecać w zamian za konkretny udział w zyskach. Perspektywa partnera zakłada, że już na starcie ma on dostęp do pewnej grupy odbiorców i zastanawia się nad jego monetyzacją. Ma możliwość polecania określonych produktów i usług. Marketing partnerski umożliwia mu znalezienie kogoś, kto będzie skłonny do płacenia mu za to. Perspektywy reklamodawcy i partnera różnią się nieco. Można wskazać jednak także na łączące je punkty styczne. Obie strony porozumiewają się i wspólnie zarabiają, co sprawia, że stają się partnerami tak w teorii, jak i w praktyce.

Czy marketing afiliacyjny sprawdza się w praktyce?

Jeśli rozpatrujemy marketing afiliacyjny jako mechanizm, nie powinniśmy mieć wątpliwości, co do tego, że działa znakomicie. Sytuacja zaczyna się komplikować przede wszystkim wtedy, gdy zaczyna się analizować kwestie praktyczne. Nietrudno się przecież domyślić, że to, co w teorii powinno działać świetnie, nie musi tak działać także w praktyce. Zakładamy, że produkt lub usługa polecana przez partnera trafi na podatny grunt i jej sprzedaż wzrośnie. Nie może do tego jednak dojść tak długo, jak długo sam reklamodawca nie przygotuje prawdziwej perełki – czegoś, co inni rzeczywiście będą chcieli mieć.
Mówiąc o skuteczności marketingu afiliacyjnego, należy wspomnieć także o samych poszukiwaniach partnerów. Takie działanie ma sens przede wszystkim wtedy, gdy uda się dotrzeć do osób choćby potencjalnie zainteresowanych produktem. Najlepiej, jeśli będą to osoby, które wcześniej nie miały jeszcze do czynienia z daną marką, choć o podatnym gruncie mówi się też w kontekście odbiorców, którym łatwiej jest podjąć decyzję zakupową dzięki wsparciu autorytetu. Jeśli więc szukanie odpowiedniego partnera ma się zakończyć powodzeniem, konieczne wydaje się przeanalizowanie własnej grupy docelowej i jej specyfiki. Pomocne mogą okazać się także platformy wyszukujące partnerów, współpraca nimi oznacza jednak utratę części przyszłych zysków.

Kiedy nam się opłaci marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny nie jest rozwiązaniem, które sprawdza się zawsze i wszędzie. Musi przecież przynieść zyski nie tylko reklamodawcy, ale również jego partnerom. Nic więc dziwnego, że o najlepszych jego rezultatach mówi się w odniesieniu do produktów charakteryzujących się wysoką marżą. To właśnie dlatego przeważnie mamy z nim do czynienia w branży finansowej i jubilerskiej. Co warte podkreślenia, marketing tego rodzaju nie musi opłacić się każdemu partnerowi. Powinny interesować się nim więc przede wszystkim te osoby, które mają dostęp do specyficznej grupy odbiorców, o których wiadomo, że będą skłonne zainteresować się polecanym rozwiązaniem.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.