A gdyby tak wszystko, co dotyczy organizacji Twojej firmy znajdowało się tylko na jednym arkuszu? Dzięki modelowi biznesowemu wynikałoby klarownie, kto obecnie jest Twoim klientem, w jaki sposób możesz do niego dotrzeć, czego może od Ciebie oczekiwać i jakie chcesz relacje z nim tworzyć. W przystępny sposób są tam opisane źródła kosztów jakie ponosisz i przychody. Także schemat działań partnerów oraz biznesowy, jasno jest tam zapisany.
Czym jest model biznesowy?
Przede wszystkim różni się on od typowego biznes planu przejrzystością i znacznie mniejszą formalnością. Zdecydowanie łatwiej jest ogarnąć wzrokiem założenia organizacyjne firmy i skutecznie odszukać nieścisłości. Warto jednak pamiętać, że wnioski dotyczące dotacji wymagają biznes planu.
Czym więc jest model biznesowy? Jest to jeden arkusz papieru typu flipchart, który jest podzielony na 9 sekcji. Bardzo często korzystają z niego startupy, ale i duże przedsiębiorstwa dokonują jego wyboru. Zanim założenia zostaną przetestowane w rzeczywistości, muszą najpierw trafić do modelu biznesowego. Jest swoistą mapą usystematyzowanych działań firmy.
Jak stworzyć model biznesowy?
Szablonem modelu biznesowego jest business model canvas. Jest to duży arkusz papieru typu flipchart, na którym musimy narysować 9 pól. Ich celem jest zobrazowanie danego segmentu funkcjonowania firmy.
Pole „segmenty klientów” odpowiada za segregację klientów, którzy mają być odbiorcą Twoich produktów lub usług. Należy bardzo precyzyjnie określić na jakich klientach najbardziej Ci zależy.
Pole „propozycja wartości” wymienia korzyści, jakie otrzyma klient dzięki współpracy z Tobą. Identyfikując potrzeby i problemy klientów dostosowujesz do tego produkty. W tym polu określasz również, co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji.
W polu „kanały” określasz drogi dotarcia do klientów. Inaczej mówiąc wypisujesz z jakich źródeł klienci mają pozyskać wiedzę o Twojej firmie. Oczywiście po pozyskaniu takiej wiedzy muszą wiedzieć jednocześnie, jak mogą skorzystać z usług firmy.
Nie mniej ważne jest pole „relacje z klientami”. W tym przypadku należy określić rodzaj interakcji, w które zamierzasz wejść z klientami. Decydującym będzie typ działalności prowadzonej przez Ciebie. Zdecydowanie będzie się to różnić w przypadku sprzedaży online oraz osobistych spotkań. Tutaj należy określić szczegółowo, na czym zależy Twoim klientom i jakich relacji oczekują.
Pole „struktura kosztów” będzie zawierać wszystkie koszty, jakie będziesz ponosić. I nie chodzi tu tylko o finanse, ale także o kwestie kosztów typu stres i zmęczenie. To również oceni czy koszty nie przerastają przychodów.
„Struktura przychodów” jest polem określającym wszystkie zyski i ich pochodzenie. Ponadto muszą powstać pola: kluczowe działania oraz kluczowi partnerzy,
Czy warto stworzyć model biznesowy?
Tworzenie modelu biznesowego jest kluczowe w działalności firmy. Daje to możliwość szerokiego spojrzenia na najważniejsze plany dotyczące struktury firmy, jak i szybkiego wychwycenia nieścisłości.