Konwersja w e-commerce pokazuje to, co najważniejsze dla każdego właściciela sklepu internetowego – skuteczność działań marketingowych i atrakcyjność oferty dostępnej na stronie. Jeśli tak jest, występuje wysoki współczynnik konwersji, w przeciwnym razie trzeba coś zmienić, aby wyniki były lepsze. Pomaga w tym optymalizacja konwersji, o której napiszemy w poniższym artykule. Zachęcamy do lektury!
Konwersja – czym właściwie jest?
Konwersja to jeden z ważniejszych procesów w e-commerce, podczas którego użytkownik korzystający ze strony wykonuje pożądaną akcję, którą najczęściej jest dokonanie zakupu, ale może to być też rejestracja na stronie, pobranie pliku czy zapisanie się do newslettera. Konwersję dzielimy na dwa rodzaje – mikro- i makro-konwersje. Czym się różnią?
Makro-konwersja stanowi główny cel biznesowy witryny, określający to, na czym zależy każdemu sprzedawcy – sprzedaż produktu czy finalizacja transakcji. Makro-konwersja oznacza, że użytkownik podjął najważniejsze działanie, czyli takie, które bezpośrednio wpływa na przychody.
Nie byłoby jednak tego efektu bez mikro-konwersji, mniejszych, pośrednich działań użytkowników, które prowadzą do głównego celu. Mikro-konwersja to na przykład dodanie produktu do koszyka czy zapisanie się do newslettera. Jak widzimy, to drobne, ale ważne kroczki, które pokazują właścicielom sklepu, w jaki sposób użytkownicy zachowują się podczas korzystania ze strony.
Jakie wyróżniamy metody optymalizacji konwersji w e-commerce?
Istnieje wiele metod na to, by zoptymalizować konwersję.
-
Jednym ze skuteczniejszych jest wezwanie do działania (CTA), czyli krótki przekaz do klientów pokazujący, co mają zrobić, aby przejść do następnego kroku (na przykład Dodaj do koszyka, Kup Teraz, Przejdź do kasy, Subskrybuj).
-
Innym dobrym sposobem jest wykonywanie testów A/B, co polega na wyświetlaniu odwiedzającym dwie (lub więcej) wersje witryn, żeby zobaczyć, która z nich jest skuteczniejsza.
-
Ogromne znaczenie ma też to, jak szybko działa strona. Jeśli wolno może zniechęcić klientów do dokonywania zakupów. Pamiętajmy więc, żeby zwiększyć szybkość, jeśli jest taka potrzeba.
-
Niezwykle istotne jest też uproszczenie procesu zakupu, gdyż łatwy oraz intuicyjny checkout zmniejsza liczbę porzuconych koszyków.
-
Pomyślmy też o personalizacji oferty na podstawie zachowań i preferencji użytkowników. Zwiększa to szansę na to, że dzięki temu dokonają oni zakupu.
Optymalizacja konwersji – jak się do niej przygotować?
Żeby optymalizacja konwersji przebiegał bez zakłóceń, przynosząc oczekiwane rezultaty, trzeba się do niej odpowiednio przygotować. Bardzo ważne jest określenie najważniejszych rodzajów konwersji, takich, które pasują do naszego biznesu. Mimo że w większości przypadków będzie to sprzedaż, to czasem ważniejsze są inne działania. Pamiętajmy też, by poza najbardziej kluczową konwersją zdefiniować różne istotne mikro-konwersje. Jak już ustalimy odpowiednie rodzaje konwersji, oceńmy, jak zachowują się użytkownicy trafiający na naszą stronę. Aby zrobić to dokładnie, musimy skorzystać ze specjalistycznych narzędzi, jak Google Analytics, Heap, Hubspot czy Instapage. Dzięki tym narzędziom przeprowadzimy precyzyjny monitoring najważniejszych statystyk.
Artykuł sponsorowany